Πότε ένα παιδί χρειάζεται Εργοθεραπεία
Πολλοί γονείς στις μέρες μας αναρωτιούνται αν το παιδί τους μπορεί να χρειάζεται εργοθεραπεία. Συχνά πολλά παιδιά για να αντιμετωπίσουν κάποιες δυσκολίες που τους παρουσιάζονται σε καθημερινές δραστηριότητες χρειάζονται τη βοήθεια ενός εργοθεραπευτή.
Άν το παιδί σας παρουσιάζει συστηματικά 3 ή και παραπάνω σημάδια απο την λίστα μπορείτε να το βοηθήσετε ζητώντας την μια εργοθεραπευτική αξιολόγηση.
- Χτυπάει το σώμα του στο χώρο καθώς έχει δυσκολία στο να υπολογίσει το σώμα και τη θέση του στο χώρο.
- Δυσκολεύται και δεν επιθυμεί να χρησιμοποιεί τον εξοπλισμό της παιδικής χαράς.
- Εμφανίζει καθυστέρηση στον λόγο και την ομιλία του.
- Η ομιλία του είναι δυσνόητη και δεν έχει καλή άρθρωση.
- Δεν ηρεμεί και κινείται συνέχεια.
- Κατά την διάρκεια του παιχνιδιού αντιμετωπίζει δυσκολία στην κατανόηση της δομής και του νοήματος του παιχνιδιού (κανόνες και τρόπος παιχνιδιού).
- Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, τα φιλιά.
- Αντιμετωπίζει δυσκολία στο να κάνει φιλίες με παιδιά της ηλικίας του και προτιμά το παιχνίδι με παιδιά άλλης ηλικίας μεγαλύτερης ή μικρότερης.
- Οι κινήσεις του είναι αδέξιες. Σκοντάφτει και πέφτει συχνά και η ισσοροπία του δεν είναι καλή.
- Αντιμετωπίζει δυσκολία προσανατολισμού σε χώρους που δεν γνωρίζει καλά.
- Καταστρέφει τα παιχνίδια του.
- Αντιμετωπίζει δυσκολία με τις λεπτές κινήσεις. Δεν μπορεί να χειριστεί μικρά αντικείμενα και δυσκολεύεται να φτιάξει παζλ και να ζωγραφίζει μέσα σε πλαίσια.
- Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί. Αναλογικά με την ηλικία του δεν έχει τις δεξιότητες που του επιτρέπουν να κάνει καθημερινές δραστηριότητες. (δυσκολεία στο ντύσιμο, το φαγητό, δεν μπορεί να φορέσει τα παπούτσια του και να δέσει τα κορδόνια, να πλύνει τα δόντια του και να πάει τουαλέτα).
- Είναι παθητικό, και απόμακρο.
- Αποφεύγει ασυνήθιστα την καθημερινή περιποίηση του σώματος. (μπάνιο, χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών, κόψιμο νυχιών).
- Δεν εξερευνά το περιβάλλον.
- Ο μϋικός του τόνος είναι ελαττωμένος δηλαδή μοιάζει να μην έχει δύναμη και αντοχή.
- Έχει μεγάλη ευαισθησία στις αισθήσεις του (οσμές, γεύσεις, θορύβους ή αγγίγματα).
- Δυσκολεύεται πολύ με το φαγητό. (λερώνεται πολύ κατά την διάρκεια του, τρώει μόνο συγκεκριμένες τροφές και υφές.
- Γράφει πιέζοντας υπερβολικά ή ελάχιστα το μολύβι.
- Κουράζεται εύκολα.
- Η στάση του σώματός του είναι κακή είτε όταν κάθεται σε καρέκλα είτε π.χ. οκλαδόν.
- Δεν έχει αυτοπεποίθηση.
- Όταν του μιλούν δείχνει σαν να μην ακούει.
- Έχει δύσκολο ύπνο.
- Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί σε μια δραστηριότητα ή αντίθετα συγκεντρώνεται τόσο πολύ και μετά δεν μπορεί να μεταβεί σε μια διαφορετική δραστηριότητα.
- Δεν μπορεί να πιάσει σωστά το μολύβι.
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων που γράφει, δυσκολεύεται να ξεχωρίσει και να γραψει γράμματα.
- Αντιμετωπίζει δυσκολία στο να ακολουθήσει οδηγίες.
- Έχει άγνοια κινδύνου. Δεν υπολογίζει την ασφάλειά του και των γύρων του.
- Δεν μιμείται.
- Δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του.
- Δυσκολεύεται να μάθει καινούρια πράγματα και να κατακτήσει νέες δραστηριότητες.
Ο Εργοθεραπευτής για να κάνει την αξιολόγηση θα βασιστεί στα αναπτυξιακά ορόσημα και θα πάρει κλινικό ιστορικό. Έτσι θα μπορέσει να εκτιμήσει τις δεξιότητές και να κρίνει ξεχωριστά για το κάθε παιδί αν χρειάζεται εργοθεραπεία και τη μέθοδο που θα ακολουθήσει.