Τα Άρθα μας

Uncategorized

Αισθητηριακή διαταραχή σε άτομα με ΔΑΦ όλα όσα πρέπει…

Τι ονομάζουμε αισθητηριακή διαταραχή ;

Η αισθητηριακή διαταραχή ορίζεται ως μία δυσκολία επεξεργασίας ερεθισμάτων που λαμβάνουμε από το περιβάλλον μέσω των αισθήσεων μας και των πληροφοριών που λαμβάνουμε από το σώμα μας .  Τα αισθητηριακά ερεθίσματα είναι γνωστό πως προσλαμβάνονται από τους υποδοχείς των αισθητηριακών συστημάτων . Η όραση , η ακοή , η γεύση , η όσφρηση και η αφή αποτελούν τις πιο γνωστές αισθήσεις . Δυο επιπλέον αισθητηριακά συστήματα το αιθουσαίο  και το ιδιοδεκτικό παίζουν σημαντικό ρόλο στην επεξεργασία αισθητηριακών ερεθισμάτων με αντίκτυπο στην συμπεριφορά και την μάθηση του ατόμου .  Το αιθουσαίο σύστημα  το οποίο βρίσκεται στο εσωτερικό στο αυτί μας είναι εκείνο που μας δίνει πληροφορίες για την θέση του κεφαλιού μας , την ταχύτητα της κίνηση μας , την ισορροπία και τη θέση του σώματος στο χώρο . Ενώ από την άλλη το ιδιοδεκτικό το οποίο βρίσκεται στους μυς , τένοντες και τις αρθρώσεις μας δίνει πληροφορίες για το που βρίσκονται τα μέλη του σώματος μας στο χώρο για την πίεση . την έλξη των αρθρώσεων και την αίσθηση βάρους.  Πιο συγκεκριμένα όταν μιλάμε για διαταραχή αισθητηριακής ολοκλήρωσης αναφερόμαστε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε στα συστήματα του κεντρικού νευρικού συστήματος τα οποία είναι το ακουστικό, οπτικό, αιθουσαίο, ιδιοδεκτικό, απτικό.

Υπάρχουν 3 κατηγορίες διαταραχής αισθητηριακής ρύθμισης

  1. Υπερευαισθησία: εδώ υπάρχει ευαισθησία σε αισθητηριακά ερεθίσματα που λαμβάνονται από το εξωτερικό περιβάλλον (απτικά, ακουστικά, οπτική κ.λ.π). Έτσι μπορεί να υπάρχει αντιπάθεια και αποφυγή σε διάφορες υφές, αποφυγή θορυβώδη μερών, επιλεκτική διατροφή, διαταραχές ύπνου, ρηχότητα συναισθήματος, άρνηση σε αγκαλιά κλπ. )
  2. Υπόευαισθησία: εδώ υπάρχει δυσκολία στην επεξεργασία ερεθισμάτων από το εξωτερικό περιβάλλον και απαιτείται μεγάλη ποσότητα αισθητηριακού ερεθίσματος για να ξεκινήσει η αισθητηριακή εγγραφή. Οπότε συναντάμε νωθρότητα στο άτομο, χαμηλό μυϊκό τόνο, έλλειψη ανταπόκρισης, αυστηρές ρουτίνες, δυσκολίες στο ξύπνημα κλπ.
  3. Έντονη αισθητηριακή αναζήτηση: εδώ υπάρχει έντονη αναζήτηση ερεθισμάτων με διαρκή κίνηση, επιθετικότητα, παραγωγή ενοχλητικών θορύβων, αναζήτηση ακραίων αισθήσεων, δάγκωμα δακτύλων ή αντικειμένων, παρορμητικότητα, προβλήματα συγκέντρωσης, χαμηλή κοινωνικοποίηση κλπ.

Το περιβάλλον των ατόμων με διαταραχή αυτιστικού φάσματος γίνονται καθημερινά μάρτυρες δυσκολιών αισθητηριακού τύπου χωρίς πολλές φορές να γνωρίζουν η να μην μπορούν να το περιγράψουν για παράδειγμα : Όταν το παιδί μου βρίσκεται μέσα στην τάξη αντιδρά  με μια επιθετικότητα όταν τον ακουμπούν τα άλλα παιδιά και αποφεύγει να λερώνεται με υλικά όπως κόλλα , άμμο ,δαχτυλομπογιές . ‘η το παιδί μου επιθυμεί σφιχτές αγκαλιές και ζουλήγματα και βάζει περισσότερη δύναμη από αυτή που χρειάζεται στο μολύβι/παιχνίδια με αποτέλεσμα να τα σπάει . Ακόμα του αρέσει να στροβιλίζεται ,κινείται συνεχώς, δεν έχει ησυχία δεν κάθεται . Αυτά τα παραδείγματα είναι ενδεικτικά και αποτελούν μιας μορφής διαταραχή της αισθητηριακής επεξεργασίας –ρύθμισης του ερεθίσματος . Τα παιδιά με αισθητηριακές διαταραχές δεν είναι σε θέση να οργανώσουν το νευρολογικό τους σύστημα και να κάνουν ένα «διάλειμμα» όταν κάτι τους ενοχλεί ή να βοηθήσουν το σώμα τους να αναγνωρίσει ερεθίσματα που συνεχώς φαίνεται να μην παρατηρεί.  Όταν δεν νιώσουν καλά, δεν θα πάρουν μίαν ανάσα, δεν θα αναζητήσουν μία αγκαλιά από τους γονείς τους. Δεν θα δράσουν οδηγημένοι από μία εσωτερική ανάγκη για αυτορρύθμιση.  Κάποιες σημαντικές συμβουλές είναι κυρίως για παιδιά με υπερευαισθησία και έντονη αισθητηριακή αναζήτηση.  

  • Χρειάζεται σταθερή ρουτίνα των καθημερινών δραστηριοτήτων του. Παιδιού όπως είναι το ξύπνημα συγκεκριμένη ώρα, η χρήση της τουαλέτας, το πλύσιμο δοντιών, το ντύσιμο, το πρωινό φαγητό.
  • Το καθημερινό πρόγραμμα του παιδιού  θα βοηθούσε να είναι οπτικοποιημένο και τοιχοκολλημένο σε σημείο εμφανές για το παιδί ώστε να μπορεί να το βλέπει.
  • Για τυχόν αλλαγές στο καθημερινό του πρόγραμμα, ειδικότερα αυτές που ξέρετε ότι θα ταράξουν το παιδί όπως κούρεμα, κόψιμο νυχιών κ.α., καλό θα ήταν να προετοιμάζετε το παιδί από πριν συζητώντας μαζί του και σημειώνοντας το σε ένα ημερολόγιο για το πότε πρόκειται να γίνει, σε εμφανές σημείο για το παιδί.
  • το περιβάλλον του παιδιού να είναι ήρεμο, και να μην υπάρχει μεγάλη διάρκεια έκθεσης του σε ταραχώδη μέρη.
  • Δημιουργία αισθητηριακής γωνίας χαλάρωσης του παιδιού με σωρό από μαλάκα μαξιλάρια , λούτρινα ζώα ίσως κάποια βιβλιαράκια αφής χαμηλό φωτισμό.
Uncategorized

Πότε ένα παιδί χρειάζεται Εργοθεραπεία

Πολλοί γονείς στις μέρες μας αναρωτιούνται αν το παιδί τους μπορεί να χρειάζεται εργοθεραπεία. Συχνά πολλά παιδιά για να αντιμετωπίσουν κάποιες δυσκολίες που τους παρουσιάζονται σε καθημερινές δραστηριότητες χρειάζονται τη βοήθεια ενός εργοθεραπευτή.

Άν το παιδί σας παρουσιάζει συστηματικά 3 ή και παραπάνω σημάδια απο την λίστα μπορείτε να το βοηθήσετε ζητώντας την μια εργοθεραπευτική αξιολόγηση.

  1. Χτυπάει το σώμα του στο χώρο καθώς έχει δυσκολία στο να υπολογίσει το σώμα και τη θέση του στο χώρο.
  2. Δυσκολεύται και δεν επιθυμεί να χρησιμοποιεί τον εξοπλισμό της παιδικής χαράς.
  3. Εμφανίζει καθυστέρηση στον λόγο και την ομιλία του.
  4. Η ομιλία του είναι δυσνόητη και δεν έχει καλή άρθρωση.
  5. Δεν ηρεμεί και κινείται συνέχεια.
  6. Κατά την διάρκεια του παιχνιδιού αντιμετωπίζει δυσκολία στην κατανόηση της δομής και του νοήματος του παιχνιδιού (κανόνες και τρόπος παιχνιδιού).
  7. Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, τα φιλιά.
  8. Αντιμετωπίζει δυσκολία στο να κάνει φιλίες με παιδιά της ηλικίας του και προτιμά το παιχνίδι με παιδιά άλλης ηλικίας μεγαλύτερης ή μικρότερης.
  9. Οι κινήσεις του είναι αδέξιες. Σκοντάφτει και πέφτει συχνά και η ισσοροπία του δεν είναι καλή.
  10. Αντιμετωπίζει δυσκολία προσανατολισμού σε χώρους που δεν γνωρίζει καλά.
  11. Καταστρέφει τα παιχνίδια του.
  12. Αντιμετωπίζει δυσκολία με τις λεπτές κινήσεις. Δεν μπορεί να χειριστεί μικρά αντικείμενα και δυσκολεύεται να φτιάξει παζλ και να ζωγραφίζει μέσα σε πλαίσια.
  13. Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί. Αναλογικά με την ηλικία του δεν έχει τις δεξιότητες που του επιτρέπουν να κάνει καθημερινές δραστηριότητες. (δυσκολεία στο ντύσιμο, το φαγητό, δεν μπορεί να φορέσει τα παπούτσια του και να δέσει τα κορδόνια, να πλύνει τα δόντια του και να πάει τουαλέτα).
  14. Είναι παθητικό, και απόμακρο.
  15. Αποφεύγει ασυνήθιστα την καθημερινή περιποίηση του σώματος. (μπάνιο, χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών, κόψιμο νυχιών).
  16. Δεν εξερευνά το περιβάλλον.
  17. Ο μϋικός του τόνος είναι ελαττωμένος δηλαδή μοιάζει να μην έχει δύναμη και αντοχή.
  18. Έχει μεγάλη ευαισθησία στις αισθήσεις του (οσμές, γεύσεις, θορύβους ή αγγίγματα).
  19. Δυσκολεύεται πολύ με το φαγητό. (λερώνεται πολύ κατά την διάρκεια του, τρώει μόνο συγκεκριμένες τροφές και υφές.
  20. Γράφει πιέζοντας υπερβολικά ή ελάχιστα το μολύβι.
  21. Κουράζεται εύκολα.
  22. Η στάση του σώματός του είναι κακή είτε όταν κάθεται σε καρέκλα είτε π.χ. οκλαδόν.
  23. Δεν έχει αυτοπεποίθηση.
  24. Όταν του μιλούν δείχνει σαν να μην ακούει.
  25. Έχει δύσκολο ύπνο.
  26. Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί σε μια δραστηριότητα ή αντίθετα συγκεντρώνεται τόσο πολύ και μετά δεν μπορεί να μεταβεί σε μια διαφορετική δραστηριότητα.
  27. Δεν μπορεί να πιάσει σωστά το μολύβι.
  28. Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων που γράφει, δυσκολεύεται να ξεχωρίσει και να γραψει γράμματα.
  29. Αντιμετωπίζει δυσκολία στο να ακολουθήσει οδηγίες.
  30. Έχει άγνοια κινδύνου. Δεν υπολογίζει την ασφάλειά του και των γύρων του.
  31. Δεν μιμείται.
  32. Δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του.
  33. Δυσκολεύεται να μάθει καινούρια πράγματα και να κατακτήσει νέες δραστηριότητες.

Ο Εργοθεραπευτής για να κάνει την αξιολόγηση θα βασιστεί στα αναπτυξιακά ορόσημα και θα πάρει κλινικό ιστορικό. Έτσι θα μπορέσει να εκτιμήσει τις δεξιότητές και να κρίνει ξεχωριστά για το κάθε παιδί αν χρειάζεται εργοθεραπεία και τη μέθοδο που θα ακολουθήσει.

Εργοθεραπεία

Εργοθεραπεία και τομείς παρέμβασης

Η εργοθεραπεία είναι μία επιστήμη υγείας που στοχεύει στη μέγιστη λειτουργική απόδοση του ατόμου στη καθημερινή του ζωή.

Ο Εργοθεραπευτής μέσα από τη παρατήρηση και την αξιολόγηση ανιχνεύει τις δεξιότητες στους τομείς της ανάπτυξης που χρειάζεται να παρέμβει. Έπειτα, οργανώνει εξατομικευμένα θεραπευτικά προγράμματα για κάθε παιδί με σκοπό τη βελτίωση των δεξιοτήτων που δυσκολεύουν την απόδοση έργου στην καθημερινότητα του.

Οι τομείς παρέμβασης στην εργοθεραπεία είναι: 1. Οι δραστηριότητες καθημερινής ζωής (το ντύσιμο , η τουαλέτα , το φαγητό , ο ύπνος και το σχολείο.) 2. Αδρή κινητικότητα ( η ισορροπία, ο συντονισμός κίνησης και η σύλληψη μολυβιού.) 3. Λεπτή κινητικότητα ( το κράτημα μολυβιού , ο χειρισμός λεπτών κινήσεων , η δακτυλική δύναμη και η σύλληψη αντικειμένων). 4 Επικοινωνία και κοινωνικές δεξιότητες ( η βλεμματική επαφή , η επικοινωνία , η αλληλεπίδραση , ο διάλογος και η ικανότητα ενσυναίσθησης.) 5. Γνωστικές δεξιότητες ( η συγκέντρωση , η προσοχή , η μνήμη και η κατανόηση νέων πραγμάτων.) 6. Οπτική αντίληψη ( ο συντονισμός ματιών και κινητικών δεξιοτήτων).

Διαταραχές Φώνησης

«Οζίδια Φωνητικών Χορδών»

Τα οζίδια των φωνητικών χορδών προκαλούνται πάντοτε από κακή χρήση της φωνής και ξεκινούν ως ένας μικροσκοπικός τραυματισμός σε κάποιο σημείο των φωνητικών χορδών που σύντομα δημιουργεί χρόνια βλάβη και συνεχή βραχνάδα. Read more “«Οζίδια Φωνητικών Χορδών»”

Νευροαναπτυξιακές διαταραχές

«Θετικές πτυχές του συνδρόμου Άσπεργκερ»

Τι είναι το σύνδρομο Asperger (Άσπεργκερ);

Το σύνδρομο Asperger είναι μια νευρολογική αναπτυξιακή διαταραχή η οποία αναγνωρίστηκε επίσημα από τους ειδικούς μόλις το 1994, όταν προστέθηκε στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο (DSM IV). Το σύνδρομο αυτό έχει αρκετές ομοιότητες με τον αυτισμό. Χαρακτηρίζεται από ελλείψεις και δυσλειτουργίες σε διάφορους τομείς της ανάπτυξης και επηρεάζει το πώς το άτομο αντιλαμβάνεται τον κόσμο, την ικανότητα του να κατανοεί τις σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων καθώς και την ικανότητά του να αλληλεπιδρά και να επικοινωνεί με άλλα άτομα. Χαρακτηριστικό της διαταραχής είναι επίσης η εμφάνιση στερεότυπης συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων. Τα άτομα με Asperger έχουν συνήθως μέση ή και ανώτερη νοημοσύνη. Επίσης, τα άτομα με Asperger δεν παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις ή αποκλίσεις στην απόκτηση της γλώσσας (γραμματική, σύνταξη κτλ.) όπως συμβαίνει συχνά με τα αυτιστικά άτομα. Εντούτοις, πιο λεπτές πτυχές της κοινωνικής επικοινωνίας ( π.χ. το τυπικό δούναι και λαβείν σε μια συνομιλία ) είναι πιθανό να επηρεαστούν. Read more “«Θετικές πτυχές του συνδρόμου Άσπεργκερ»”

Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ)

«Αξιολόγηση της ΔΕΠΥ στην Παιδική Ηλικία»

Τα παιδιά που έχουν ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα) αρκετά συχνά εμφανίζουν τα συμπτώματα από πολύ νωρίς. Οι γονείς μπορεί να παρατηρήσουν το παιδί τους να είναι πιο ενεργό, πιο ομιλητικό, πιο παρορμητικό ή να δυσκολεύεται περισσότερο να υπακούσει ή να ακολουθήσει οδηγίες σε σχέση με άλλα παιδιά της ηλικίας του, όπως για παράδειγμα με αδέλφια ή φίλες/-ους της/του. Read more “«Αξιολόγηση της ΔΕΠΥ στην Παιδική Ηλικία»”

Διαταραχές Ροής-Τραυλισμός

«Αξιολόγηση & Αντιμετώπιση Τραυλισμού»

Δυσρυθμίες και ανάλυση δείγματος ομιλίας:

 Η καταγραφή, η καταμέτρηση και η ανάλυση των δυσρυθμιών αποτελεί σημαντικό μέρος της αξιολόγησης, διότι εξάγει συμπεράσματα χρήσιμα ο ειδικός για το, εάν οι δυσρυθμίες του παιδιού είναι φυσιολογικές ή παθολογικές και για την σοβαρότητα του προβλήματος. Read more “«Αξιολόγηση & Αντιμετώπιση Τραυλισμού»”

Διαταραχές Ροής-Τραυλισμός

«Η θεραπεία του τραυλισμού στις διάφορες ηλικιακές ομάδες»

Τι περιλαμβάνει η θεραπεία του τραυλισμού προσχολικής ηλικίας;

Υπάρχουν έμμεσες και άμεσες θεραπείες. Έμμεσες θεραπείες είναι αυτές που δεν στοχεύουν απευθείας στην ομιλία του παιδιού με τεχνικές ή άλλες μεθόδους αλλά στοχεύουν στην μείωση των πιέσεων που δέχεται η ροή της ομιλίας του παιδιού από οργανικούς, γλωσσικούς, ψυχολογικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες. Read more “«Η θεραπεία του τραυλισμού στις διάφορες ηλικιακές ομάδες»”

Νευροαναπτυξιακές διαταραχές

Η Λογοθεραπεία στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)


Τι εννοούμε με τον όρο ΔΑΦ ;

Οι Διαταραχές στο Φάσμα του Αυτισμού (ΔΑΦ) είναι ένας γενικός όρος που χρησιμοποιείται για να προσδιορίσει μία ποικιλία νευροαναπτυξιακών διαταραχών . Read more “Η Λογοθεραπεία στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)”

Αναπτυξιακές Διαταραχές

Σχιστίες Χείλους & Υπερώας

Τι είναι οι σχιστίες;

Οι σχιστίες είναι ένα κενό που δημιουργείται κατά την κατασκευή του προσώπου και μπορεί να επηρεάσει το άνω χείλος και/ ή την οροφή του στόματος (υπερώα). Read more “Σχιστίες Χείλους & Υπερώας”