Καθυστέρηση Ομιλίας «Πότε θα πρέπει να ανησυχούμε ; »
Ένα παιδί παρουσιάζει καθυστέρηση ομιλίας όταν οι ικανότητες λόγου και ομιλίας του είναι κάτω από το προσδοκώμενο επίπεδο.
Είναι ένα σύνηθες αναπτυξιακό πρόβλημα που εμφανίζεται περίπου στο 10 % των παιδιών προσχολικής ηλικίας.
Σημάδια που μαρτυρούν μία καθυστέρηση ομιλίας
- Περιορισμένο ή καθόλου βάβισμα (μα-μα , μπα-μπα) πριν τους 15 πρώτους μήνες.
- Δυσκολία στο να μιμηθεί ήχους πριν τους 18 πρώτους μήνες.
- Περιορισμένη / Ανύπαρκτη ομιλία πριν τα 2 έτη.
- Επικοινωνία μόνο με μεμονωμένες λέξεις (απουσία ακόμη και μικρών προτάσεων) πριν τα 3 έτη.
- Ομιλία με πολλά αρθρωτικά λάθη και λάθη προφοράς.
- Δυσκολία στην κατανόηση λεκτικών εντολών.
- Δυσκολία στον σχηματισμό απλών προτάσεων πριν τα 4 έτη.
Πιθανά αίτια εμφάνισης καθυστέρησης στην ομιλία
- Ελλείμματα στην φυσιολογία του στόματος (σχιστίες , βραχύς χαλινός).
- Στοματοκινητικές δυσκολίες (διαταραχή στις εκούσιες κινήσεις των οργάνων της ομιλίας.
- Αναπτυξιακή καθυστέρηση (κυρίως στους τομείς της κίνησης , της ομιλίας , των γνωστικών ικανοτήτων).
- Βαρηκοΐα (εγγενής και επίκτητη από λοιμώξεις του μεσαίου αυτιού).
Αιτίες που επιβαρύνουν την καθυστέρηση της ομιλίας
- Ανταπόκριση του γονέα στις ανάγκες του παιδιού , χωρίς να υπάρξει οποιαδήποτε προφορική προειδοποίηση του παιδιού.
- Λεκτική κάλυψη των επιθυμιών του παιδιού από ένα μεγαλύτερο μέλος της οικογένειας.
- Η χρήση περισσότερων χειρονομιών παρά λεκτικών ειδοποιήσεων.
- Έλλειψη κινήτρου για ομιλία.
Απαντήστε στον εαυτό σας τα παρακάτω ερωτήματα
1. Το παιδί σας προσπαθεί να επικοινωνήσει λεκτικά ;
Φυσιολογικά , από το 1ο έτος της ηλικίας τους , τα παιδιά προσπαθούν να επικοινωνήσουν λεκτικά (με γρυλλίσματα , συλλαβές , βαβίσματα).
2. Δείχνει ενδιαφέρον στις ενέργειες που συμβαίνουν μπροστά του ;
Φυσιολογικά , τα παιδιά φυσιολογικά δείχνουν να αντιδρούν σε κάτι που τους κινεί την περιέργεια , τους ευχαριστεί ή τους νευριάζει.
3. Χρησιμοποιεί νέες λέξεις με ένα συνεχές ρυθμό αύξησης ;
Το λεξιλόγιο (μετά τα 2 έτη) δεν θα πρέπει να είναι περιορισμένο. Οι λέξεις δεν θα πρέπει να είναι σε έναν σταθερό αριθμό για μήνες ή να παύουν να χρησιμοποιούνται.
4. Ανταποκρίνεται στο όνομά του ;
Φυσιολογικά , τα παιδιά ανταποκρίνονται στο όνομα τους από την ηλικία των 6 μηνών.
5. Χρησιμοποιεί περισσότερες χειρονομίες παρά λέξεις ;
Από την ηλικία των 2 ετών τα παιδιά μειώνουν τις χειρονομίες και χρησιμοποιούν περισσότερες λέξεις.
6. Ανταποκρίνεται σε απλές λεκτικές εντολές;
Προσπαθήστε να αξιολογείτε τακτικά το παιδί σας για το αν ανταποκρίνεται σε λεκτικές εντολές.
7. Μπορεί να μιμηθεί ήχους του περιβάλλοντος;
Φυσιολογικά το παιδί μιμείται ήχους του περιβάλλοντος από το 1ο έτος και γνωρίζει τους ήχους της γάτας (νιάου-νιάου) , του σκύλου (γαβ-γαβ) , της πάπιας (πα-πα) κ.ο.κ
8. Δεν χρησιμοποιεί ή παράγει λανθασμένα τα σύμφωνα ;
Τα παιδιά μετά τα 3 έτη δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούν δικές τους λέξεις για να εκφράσουν αντικείμενα , ενέργειες και καταστάσεις . Θα πρέπει να χρησιμοποιούν πραγματικές λέξεις.
9. Γίνεται κατανοητός από άτομα που δεν τον ακούν καθημερινά ;
Μετά τα 3 έτη οι γονείς δεν πρέπει να μεταφράζουν και να εξηγούν συνεχώς τις λεκτικές εκφορές του παιδιού σας σε τρίτους.