Καθυστέρηση Ομιλίας «Πότε θα πρέπει να ανησυχούμε ; »

Ένα παιδί παρουσιάζει καθυστέρηση ομιλίας όταν οι ικανότητες λόγου και ομιλίας του είναι κάτω από το προσδοκώμενο επίπεδο.

Είναι ένα σύνηθες αναπτυξιακό πρόβλημα που εμφανίζεται περίπου στο 10 % των παιδιών προσχολικής ηλικίας.

Σημάδια που μαρτυρούν μία καθυστέρηση ομιλίας

  • Περιορισμένο ή καθόλου βάβισμα (μα-μα , μπα-μπα) πριν τους 15 πρώτους μήνες.
  • Δυσκολία στο να μιμηθεί ήχους πριν τους 18 πρώτους μήνες.
  • Περιορισμένη / Ανύπαρκτη ομιλία πριν τα 2 έτη.
  • Επικοινωνία μόνο με μεμονωμένες λέξεις (απουσία ακόμη και μικρών προτάσεων) πριν τα 3 έτη.
  • Ομιλία με πολλά αρθρωτικά λάθη και λάθη προφοράς.
  • Δυσκολία στην κατανόηση λεκτικών εντολών.
  • Δυσκολία στον σχηματισμό απλών προτάσεων πριν τα 4 έτη.

Πιθανά αίτια εμφάνισης καθυστέρησης στην ομιλία

  • Ελλείμματα στην φυσιολογία του στόματος (σχιστίες , βραχύς χαλινός).
  • Στοματοκινητικές δυσκολίες (διαταραχή στις εκούσιες κινήσεις των οργάνων της ομιλίας.
  • Αναπτυξιακή καθυστέρηση (κυρίως στους τομείς της κίνησης , της ομιλίας , των γνωστικών ικανοτήτων).
  • Βαρηκοΐα (εγγενής και επίκτητη από λοιμώξεις του μεσαίου αυτιού).

Αιτίες που επιβαρύνουν την καθυστέρηση της ομιλίας

  • Ανταπόκριση του γονέα στις ανάγκες του παιδιού , χωρίς να υπάρξει οποιαδήποτε προφορική προειδοποίηση του παιδιού.
  • Λεκτική κάλυψη των επιθυμιών του παιδιού από ένα μεγαλύτερο μέλος της οικογένειας.
  • Η χρήση περισσότερων χειρονομιών παρά λεκτικών ειδοποιήσεων.
  • Έλλειψη κινήτρου για ομιλία.

Απαντήστε στον εαυτό σας τα παρακάτω ερωτήματα

1. Το παιδί σας προσπαθεί να επικοινωνήσει λεκτικά ;

Φυσιολογικά , από το 1ο έτος της ηλικίας τους , τα παιδιά προσπαθούν να επικοινωνήσουν λεκτικά (με γρυλλίσματα , συλλαβές , βαβίσματα).

2. Δείχνει ενδιαφέρον στις ενέργειες που συμβαίνουν μπροστά του ;

Φυσιολογικά , τα παιδιά φυσιολογικά δείχνουν να αντιδρούν σε κάτι που τους κινεί την περιέργεια , τους ευχαριστεί ή τους νευριάζει.

3. Χρησιμοποιεί νέες λέξεις με ένα συνεχές ρυθμό αύξησης ;

Το λεξιλόγιο (μετά τα 2 έτη) δεν θα πρέπει να είναι περιορισμένο. Οι λέξεις δεν θα πρέπει να είναι σε έναν σταθερό αριθμό για μήνες ή να παύουν να χρησιμοποιούνται.

4. Ανταποκρίνεται στο όνομά του ;

Φυσιολογικά , τα παιδιά ανταποκρίνονται στο όνομα τους από την ηλικία των 6 μηνών.

5. Χρησιμοποιεί περισσότερες χειρονομίες παρά λέξεις ;

Από την ηλικία των 2 ετών τα παιδιά μειώνουν τις χειρονομίες και χρησιμοποιούν περισσότερες λέξεις.

6. Ανταποκρίνεται σε απλές λεκτικές εντολές;

Προσπαθήστε να αξιολογείτε τακτικά το παιδί σας για το αν ανταποκρίνεται σε λεκτικές εντολές.

7. Μπορεί να μιμηθεί ήχους του περιβάλλοντος;

Φυσιολογικά το παιδί μιμείται ήχους του περιβάλλοντος από το 1ο έτος και γνωρίζει τους ήχους της γάτας (νιάου-νιάου) , του σκύλου (γαβ-γαβ) , της πάπιας (πα-πα) κ.ο.κ

8. Δεν χρησιμοποιεί ή παράγει λανθασμένα τα σύμφωνα ;

Τα παιδιά μετά τα 3 έτη δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούν δικές τους λέξεις για να εκφράσουν αντικείμενα , ενέργειες και καταστάσεις . Θα πρέπει να χρησιμοποιούν πραγματικές λέξεις.

9. Γίνεται κατανοητός από άτομα που δεν τον ακούν καθημερινά ;

Μετά τα 3 έτη οι γονείς δεν πρέπει να μεταφράζουν και να εξηγούν συνεχώς τις λεκτικές εκφορές του παιδιού σας σε τρίτους.

Συμβουλευτείτε έναν ειδικό εάν το παιδί σας εμφανίζει αποκλίσεις από τον τυπικό πληθυσμό